Friday, December 21, 2012

seruan JIHAD : selamatkan Palestin, Syria - boikot Israel


Assalamu'alaikum Warahmatullah..

Isu umat Islam di Gaza dan Syria kini sangat terkesan dalam jiwa banyak umat Islam. Malah peperangan, pertumpahan darah serta penindasan berlaku sewenang-wenangnya pada umat Islam di sana. Boleh juga saya katakan inilah juga antara misi dan visi pihak yang membenci Islam yang didalangi Israel dan sekutunya Amerika yang terlalu mengimpikan kejatuhan dan kehancuran umat Islam. Berapa ramaikah antara kita yang berfikir?

Masih ramai antara kita umat Islam terutama di Malaysia ini yang lalai dengan keadaan semasa umat Islam yang ditindas. Memang tidak dinafikan ianya adalah disebabkan kita berada dalam negara yang aman damai sehingga maksiat bermaharajalela lalu Allah terus dilupakan. Berapa ramai yang mensyukuri nikmat kedamaian ini sehingga mampu beribadah dengan khusyuk? Tetapi sebaliknya, keadaan aman damai ini telah menyebabkan ramai antara kita terlalu mencintai dunia sehingga terbawa-bawa dalam ibadah lalu merosakkan amalan itu sendiri. Berapa ramaikah antara kita yang berfikir?

Bezanya di negara umat Islamnya ditindas, setiap masa mereka ketakutan, setiap masa ada sahaja nyawa yang melayang, dan setiap masa itulah mereka sentiasa ingatkan SYAHID. Janji Allah pada yang SYAHID adalah syurga. Maka sudah tentu ibadah mereka berbeza. Walaupun dalam ketakutan, tetapi hati mereka sentiasa mengingati mati. Itulah hikmah perjuangan yang sedang mereka hadapi. Berapa ramaikah antara kita yang berfikir?

-----------------------------------------------------------------

Mengenai keperihatianan kita sebagai saudara seIslam, bagaimanakah kita merasakan penderitaan mereka? Mampukah kita menjawab pertanyaan munkar dan nakir mengenai siapakah saudara kita dengan sikap ketidakpedulian dan pengabaian kita pada umat Islam yang ditindas?

Kita bukanlah ketua sebuah negara yang mampu menghantar bala tentera untuk membantu umat Islam yang tertindas. Kita juga bukanlah rakyat Palestin atau Syria yang mampu berjuang bersama-sama. Kita juga bukanlah anggota PBB mahupun OIC yang boleh lantang bersuara mengutuk serangan tentera Israel. Kita hanyalah insan biasa yang mempunyai sedikit kudrat pemberian Allah yang mengaku umat Islam itu adalah saudara kita. Ya, mereka adalah saudara kita. Kita sayang umat Islam di Gaza, kita sayang umat Islam di Syria, kita sayang umat Islam di seluruh dunia atas nama ukhuwah sesama muslim.

Justeru, apa yang mampu kita lakukan untuk membantu saudara kita?

1.DOA - kita mohon pada Allah agar umat Islam yang sedang berjuang agar diberi kekuatan, kemenangan dan tidak gentar menghadapi musuh-musuh Allah serta ditetapkan hati untuk terus berjuang di jalan Allah mengharapkan SYAHID. Kita juga doakan agar Allah membinasakan musuh-musuh Islam serta permuafakatan ke arah membinasakan Islam.
Boleh lihat Qunut Nazilah.

2.BOIKOT BARANG ISRAEL DAN MUSUH ISLAM – nampak seperti tiada kesan yang sangat besar, tetapi usaha ini jika dilakukan oleh seluruhumat Islam, dengan mudahnya ekonomi musuh-musuh Islam akan lingkup. Kita juga tak dikira bersubahat membeli senjata pemusnah kepada saudara kita sendiri. Moga dengan usaha kecil ini dianggap jihad oleh Allah.
Boleh lihat di sini (http://www.inminds.com/boycott-brands.html) senarai barangan yang perlu diboikot.

3.SUMBANGAN DAN DERMA – banyak badan keamanan ke palestin yang aktif pada masa ini. Jika kita tak mampu menyumbang tenaga, sekurang-kurangnya sumbanglah dalam bentuk harta atau wang. Dengan duit dan sumbangan itu akan mampu memberikan tenaga dan semangat kepada pejuang Islam untuk terus membela Islam. Dan dengan sumbangan kita ini, kita mengharapkan Allah akan mengiranya sebagai jihad di jalanNya.

4.IKLAN DAN SERUAN – fb, twitter, blog, dan macam-macam lagi kita boleh gunakan sebagai medium untuk berjihad melawan musuh-musuh Allah. Sebarkan penderitaan saudara kita yang sedang berjuang, sebarkan kekejaman musuh-musuh Allah agar umat Islam tidak leka dengan kesenangan, edarkan risalah ke masjid-masjid dan rumah-rumah supaya memboikot barangan Israel dan Amerika, dan memberikan galakan untuk menderma di internet, serta updatekan info terkini saudara kita di Palestin dan Syria.



---------------------------------------------------------------

SERUAN JIHAD SELAMATKAN ISLAM DAN BOIKOT ISRAEL SERTA MUSUH-MUSUH ALLAH

Antara kewajipan seorang muslim kepada saudaranya ialah tidak boleh membiarkannya teraniaya. Tindakan ini(membiarkan saudara muslim teraniaya) dilarang Allah, khususnya pada saat mereka sangat memerlukan pembelaan.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud,

“…dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu Dalam perkara (menentang musuh untuk membela) agama, maka wajiblah kamu menolongnya…” 
[potongan ayat dari surah al-anfal ayat 72]

Rasulullah s.a.w bersabda:

“Tidaklah seorang muslim membiarkan saudaranya sesama muslim yang tengah dilecehkan kehormatan dirinya, melainkan Allah pasti akan membiarkannya ketika ia sangat memerlukan pertolonganNya.” 
(Riwayat Abu Daud)

“Siapa yang mendapati seorang muslim dihinakan di sisinya tetapi ia tidak membelanya, padahal ia mampu membelanya maka Allah akan menghinakannya di hadapan semua makhluk pada hari kiamat.” 
(Riwayat Ahmad)

“Sesiapa yang membela saudaranya yang tidak ada di hadapannya dan ia mampu membelanya maka Allah akan menolongnya di dunia dan akhirat.” 
(Riwayat al-Bazzar)


Sumber :
Syarah hadis 35 (persaudaraan dan hak-hak seorang muslim)
Buku : SYARAH HADIS 40 IMAM NAWAWI
Penulis : Mustafa al-Bugha & Muhyiddin Misto
Penterjemah dan syarah oleh Ibnu Amrullah Yusuf
Terbitan : JASMIN PUBLICATIONS
Edaran : BERLIAN PUBLICATIONS SDN BHD
Cetakan : PERCETAKAN ZAFAR SDN BHD
Cetakan pertama 2012.


--------------------------------------------------
Wallahu a'lam
Dari Abdullah Ibn Amru Ibn Al-Ash,
Rasulullah S.A.W. bersabda: "Sampaikan dariku walau satu ayat"
(Hadith riwayat Al-Bukhari)


No comments: